Sofi, Fintech bank met potentie

Sofi

Inleiding

Sofi (Ticker: SOFI) is een fintech bedrijf dat zich richt op financiën. De slogan is: A one-stop shop for your finances. Wat betekent dat je alle financiële zaken bij hen kunt onderbrengen. Te denken valt aan bankzaken, crypto, beleggen en ETF’s, maar ook leningen. Middels een app is het mogelijk om eenvoudig je geldzaken te beheren. Inmiddels maken zo’n 3.5 miljoen mensen gebruik van de app.

Kerncijfers Sofi

Waarom SoFi?

SoFi werd in 2011 opgericht door studenten van Stanford Business Schools die genoeg hadden van de inefficiënties van de sector voor studieleningen. Ze zagen een enorme kans om die tekortkomingen op te lossen, waarvan ze erkenden dat ze in twee dingen waren geworteld.

1. in die tijd was bankieren een fysieke bedrijfstak. En daarom ging het gebukt onder vastgoedgerelateerde kosten die onvermijdelijk werden doorberekend aan de consument.

2. studieleningen waren doorgaans gestructureerd als complexe transacties met tonnen tussenpersonen. En ze hadden allemaal hun eigen vergoeding die de student moest betalen.

SoFi is dus ontstaan door het idee om geautomatiseerde technologieën te gebruiken om super handige toegang tot goedkope herfinanciering van studieleningen te creëren.

Huidige dienstenpakket

Via de app biedt het bedrijf de volgende diensten:
• Money: een geldbeheerrekening die fungeert als een mobiele betaal- of spaarrekening. Het heeft geen accountkosten, 1% rente en een bijgevoegde bankpas.
• Invest: een bijgevoegde mobiele beleggingsrekening. Daarin kunnen consumenten hun geld van SoFi-Money gebruiken om te beleggen in aandelen, ETF’s en cryptocurrencies. Ze kunnen ook beleggen in pre-IPO-aandelen, die meestal zijn gereserveerd voor institutionele klanten.
• Credit Card: een bijgevoegde creditcard. Consumenten kunnen hun Money-accounts aan deze kaart koppelen en 2% cashback verdienen op alle aankopen. Die beloningen kunnen worden gebruikt om schulden af ​​te lossen via een SoFi-lening of om te investeren in aandelen/crypto’s met SoFi-Invest. En er is geen jaarlijkse vergoeding.
• Relay: een bijgevoegde softwaretool voor budgettering. Consumenten kunnen het gebruiken om uitgaven te volgen en te monitoren via SoFi-accounts en externe gekoppelde bankrekeningen. Ze kunnen ook hun kredietscore controleren.
• Education: aanvullende educatieve artikelen en video’s waarmee consumenten alles leren over financiën. Het behandelt onderwerpen van hoe te beleggen in crypto’s, tot wat een APR is, tot waarom kredietscores ertoe doen.

De gebruikersgroei

SoFi is in 2019 gestart met een kleine 700.00 gebruikers, na slechts 2,5 jaar is het aantal gebruikers gegroeid naar 3,5 miljoen. Het laatste kwartaal kwamen er 500.000 gebruikers bij. Dit resulteert bijna in een verdubbeling van het aantal gebruikers in een jaar.

Sofi user growth

De koers

Helaas is de koers van SoFi niet in verhouding met de groei van het aantal gebruikers. Op 4 dec 2020 is het aandeel naar de beurs gegaan voor $10. na een wilde rit van 2 jaar waarbij de koers naar $ 25 is opgelopen staat de koers nu 30% lager dan de IPO prijs $7.85. Wanneer gekeken wordt naar de prijs ten op zicht van de analisten verwachting dan zit er wellicht nog wel potentie in.

Sofi Analisten verwachting

Met een koers van rond de $8 en een koersdoel van rond de $16 kan dit betekenen dat de huidige koers in waarde kan stijgen.

Omzet en winst

De sterke groei van het aantal gebruikers is ook te zien in de omzet en winst. In 2021 was de omzet $1 miljard. Door deze sterke omzet groei is SoFi ebitda positief geworden. Een bescheiden ebitda winst van $30 miljoen is gerealiseerd. Voor 2022 wordt een omzet verwacht van $1.5 Miljard (50% groei) met een ebitda van $180 miljoen.

Kijkend naar de toekomst (koersdoel)

Wanneer gekeken wordt naar de lange termijn dan zou SoFi wel eens 20 keer meer waard kunnen worden dan de huidige koers.

Onderbouwing koersdoel 2030

De bevolking van 18 jaar en ouder in de VS is momenteel ongeveer 210 miljoen mensen. wanneer ongeveer 20% van die mensen in 2030 SoFi-lid wordt, dan komt dat neer op een ledenbestand van ongeveer 42 miljoen gebruikers.

Als wordt ingeschat dat de meeste gebruikers ongeveer drie producten zullen gebruiken (Geld, Creditcard en Invest), dan komt dat neer op 126 miljoen gebruikte producten. De gemiddelde opbrengst per product wordt geschat op ongeveer $ 200.

Deze aanname zorgt ervoor dat de geschatte omzet in 2030 op iets meer dan $ 25 miljard zal zijn. Met de competitieve voordelen zou een op software gebaseerd bedrijf als dit, moeten kunnen opschalen naar ebitda marge van 30%.

Door deze aanname zou de nettowinst tegen 2030 $ 5,5 miljard zou kunnen bedragen. Bij een koerswinst verhouding van ongeveer 20, impliceert dat een waarderingsdoelstelling voor SoFi in 2030 van ongeveer dan $ 110 miljard. Dat is bijna 20 keer meer dan de huidige marktkapitalisatie van $ 6,5 miljard.

Conclusie SoFi

Op dit moment heeft de koers van SoFi het zwaar te verduren. Wanneer de huidige groei doorzet, kan de koers en de bijbehorende winst snel stijgen. Of in 2030 de koers 20 keer hoger is dan nu, zal de toekomst uitwijzen.

Loading