Inleiding
Pubmatic (ticker: PUBM) is een bedrijf dat zich bezig houd met het verkopen van online advertenties. Het is een groeiaandeel, maar wel een die reeds winst maakt. Doordat de online advertentie markt steeds verder groeit kan Pubmatic daar wellicht volop van profiteren.
De koers
Het aandeel is sinds de piek van $ 64 per aandeel in maart 2021 compleet terug gevallen naar $20 per aandeel nu. Op dit moment noteert het aandeel 25 keer de winst. Wat nog steeds hoog is, maar met de verwachte groei cijfers wellicht snel omlaag komt.
De cijfers van 2021
De cijfers van Pubmatic zien er behoorlijk goed uit. Zowel de omzet als de winst groeien extreem hard.
Laatste kwartaal 2021
- De omzet in het vierde kwartaal van 2021 bedroeg $ 75,6 miljoen, een stijging van 34% ten opzichte van $ 56,2 miljoen in dezelfde periode van 2020
- De GAAP-nettowinst bedroeg $ 28,2 miljoen, of $ 0,50 per aandeel in het vierde kwartaal, een stijging ten opzichte van de nettowinst van $ 18,8 miljoen, of $ 0,34 per verwaterd aandeel in dezelfde periode van 2020;
- Per relatie steeg de de terugkerende omzet met 149% voor de twaalf maanden die eindigden op 31 december 2021, een stijging ten opzichte van 122% in de vergelijkbare periode van twaalf maanden een jaar geleden;
- De aangepaste EBITDA bedroeg $ 38,9 miljoen, of een marge van 51%, vergeleken met de aangepaste EBITDA van $ 26,9 miljoen in dezelfde periode van 2020;
- De nettokasstroom uit operationele activiteiten bedroeg $ 28,5 miljoen, een stijging van 230%, vergeleken met $ 8,6 miljoen in dezelfde periode van 2020.
volledige jaar 2021
- De omzet over het volledige jaar 2021 bedroeg $ 226,9 miljoen, een stijging van 53% ten opzichte van $ 148,7 miljoen in 2020;
- GAAP-nettowinst was $ 56,6 miljoen, of $ 1,00 per aandeel in 2021, een stijging ten opzichte van de nettowinst van $ 26,6 miljoen, of $ 0,46 per verwaterd aandeel in 2020;
- De aangepaste EBITDA bedroeg $ 96,3 miljoen of een marge van 42%, vergeleken met de aangepaste EBITDA van $ 50,3 miljoen of een marge van 34% in 2020;
- De nettokasstroom uit operationele activiteiten in 2021 bedroeg $ 88,7 miljoen, een stijging van 264%, vergeleken met $ 24,3 miljoen in het volledige jaar 2020; en
- Eind 2021 had Pubmatic een banksaldo van $ 159,6 miljoen zonder schulden, een stijging van 58% over het volledige jaar 2021.
De vooruitzichten
Pubmatic gaat er vanuit dat de omzet in het eerste kwartaal van 2022 tussen de 53 en 55 miljoen dollar zal liggen. Voor het complete jaar gaat men uit van een omzet tussen de 282 en 286 miljoen dollar, wat een groei van ongeveer 25% is ten opzicht van de omzet in 2021.
Wat maakt Pubmatic uniek?
Pubmatic is gepositioneerd tussen de adverteerder en de content uitgever en app ontwikkelaars.
Public is bezig om een eigen systeem te bouwen waarmee de persoon die de advertentie bekijkt kan worden geïdentificeerd. Hierdoor wordt het mogelijk om de advertenties steeds gerichter op de persoon te kunnen afstemmen. Daarnaast is men bezig om advertenties op streaming platformen te introduceren.
De advertentie markt
De advertentie markt die op dit moment bedient wordt, is reeds enorm met 344 miljard advertentie weergave per dag. De verwachting is dat het totaal beschikbare advertentie budget in de wereld groeit van $439 miljard in 2021 naar $627 miljard in 2024. Een groei van bijna 50% in 3 jaar. De verwachting is dat Pubmatic van deze groei zeker een graantje mee kan pikken.
De klanten van Pubmatic
Het klanten bestand is behoorlijk indrukwekkend met zo’n 60.000 klanten. Hierin zitten grote namen als Ebay, Forbes en bijvoorbeeld Rakuten tv.
Conclusie Pubmatic
Pubmatic is een bedrijf dat een gezonde groei laat zien en bovendien schuldenvrij is. De koers van het aandeel is sinds de groeiaandelen hype behoorlijk terug gezakt. Blijven de omzet en winst zich in de toekomst positief ontwikkelen, dan is de verwachting dat de koers weer zal herstellen.
Op het moment van schrijven van schrijven is de koers $21,71. Het aandeel wordt opgenomen in de voorbeeld portefeuille.
Huidige koers